Når du har diabetes, har du større risiko for,
at udvikle sår på fødderne end raske.
Personer med diabetes har oftere
en nedsat følesans i fødderne -
- og derfor ikke mærker
en revne, vabel eller sår.
Det betyder, at et lille sår kan udvikle sig
og blive et stort, behandlingskrævende sår -
- uden at du har mærket det.
Et lille sår kan i værste fald ende med
amputation af en tå eller dele af foden.
Det er derfor vigtigt,
at du reagerer straks.
Du skal for eksempel reagere,
hvis du får en vabel eller et sår på foden -
- din tå bliver rød, din fod bliver varm,
hæver op og du får feber.
Du skal også reagere,
hvis din fod bliver blå, bleg og kold.
Disse symptomer kan være alvorlige
og kræver, at du hurtigt får behandling.
Det er vigtigt,
at du holder øje med din fod -
- hvis du har stødt den ind i noget
eller tabt noget ned på den.
Hvis du ser forandringer på dine fødder,
så kontakt din læge, sygeplejerske eller fodterapeut.
De kan hurtigt vurdere dit sår,
og lægge en plan for behandling.
Ved behov for akut behandling,
vil du blive hjulpet videre i systemet -
- så du får den rette
behandling hurtigst muligt.