www.regionsjaelland.dk
Forbedringsprojekt skal skabe bedre patientflow
160 visninger
View transcript
Vi har på Nykøbing Falster Sygehus haft langt flere patienter i en periode end vi tidligere har haft - - og det har presset vores kapacitet mere, end vi har prøvet før. Sidste gang aftalte vi, at vi skulle se på hvordan vi bruger de data, vi har fundet ud af. Vi har valgt at sætte et forbedringsprojekt igang - - hvor vi ser på patientflowet på tværs af huset. For der er ingen tvivl om, at vi er nødt til at gøre noget ved den overbelægning, vi har oplevet. Det er særlig Akutafdelingen og Medicinsk Afdeling, der har været ramt. Så det er de to afdelinger, vi har valgt at invitere ind i vores projekt, hvor vi kigger på - - hvordan får vi optimeret arbejdsgangene - - så vi sikrer, at patienten oplever et sammenhængende forløb på tværs af sygehuset. Helt konkret er vi med ude, der hvor forbedringsarbejdet sker på Nykøbing Falster Sygehus. For det her projekt har det blandt andet betydet - - facilitering af nogle fælles workshops mellem Akut og Medicin - - hvor de har peget på udfordringer og løsninger i forhold til belægningssituationen. Det har været etablering og coaching af målstyringstavler. Og så har det ikke mindst været løbende sparring og forbedringsstøtte - - til de medarbejdere der til daglig arbejder med implementering af forandringerne. Det vi har iværksat i Medicinsk Afdeling det er, at vi har morgenmøder. Der gennemgår vi alle patienterne - - og har fået bedre fokus på; er der lagt en behandlingsplan for patienterne? Har vi en forventet udskrivningsplan for hver patient? Det er noget af det, jeg hører, at mine kollegaer snakker mere om end før. Så det er der helt sikkert kommet større fokus på. Noget af det vi også oplever det er, - - at hvor vi førhen fik patienter overflyttet fra Akutafdelingen - - primært om eftermiddagen - - kommer de lidt mere løbende i løbet af dagen, så vi ikke står med de her store pukler. Da vi skulle igang med at være tavlemødeleder - - der må jeg indrømme, at jeg var lidt træt og tænkte - - er det nu nødvendigt med tavlecoaching? Vi har jo været igennem det i Region Sjælland. Vi har jo arbejdet med forbedringstavler. Men jeg må alligevel erkende, at alt den hjælp, jeg har fået, - - den coaching de har givet os ved tavlerne omkring vores rolle og fremdrift - - det har været afgørende for, at vi er lykkedes - - og at vi uge efter uge udvikler tavlen til at blive bedre og bedre, gang for gang. Samarbejdet er utrolig vigtigt. Det er sygehuset, der kender de lokale udfordringer. De lokale muligheder. Og har hele den kliniske ekspertise. Det vi bidrager med er ekspertisen omkring forbedringsarbejdet - - og en mere struktureret tilgang til at arbejde med forandringsprocessor. Og det er kvaliteten af det samarbejde, der i sidste ende afgører projekternes succes. Jeg ser, at vi har fået sat et projekt igang, hvor vi har fået noget hjælp i noget tid, og nu skal vi flyve selv. Vi har nogle utrolig engagerede medarbejdere, som bærer den her proces - - og for mig, som vicedirektør på sygehuset - - er jeg enormt stolt over at se, hvordan de har løftet opgaven. Og der skal vi sikre os, som ledere, at vi fastholder rammerne - - som medarbejderne allerede nu, er super gode til at udfylde.